Dong……dong……dong….dooooong……dong, dong, dong!
Lyden fra en fjern klokke vĂŠkker mig under det store myggenet. Her er ingen ure, men jeg ved, at klokken er 4.30, nĂ„r klokken lyder til dagens fĂžrste meditationssession. Jeg har frivilligt sagt ja til at deltage i et uges meditationsretreat – ingen snak, ingen bĂžger, ingen musik, ingen ipad, ingen kuglepen, ingen ur, ingen spejl, ingenting udover fĂ„ basale fornĂždenheder.
Det er stadig mĂžrkt udenfor og kun et uvenligt lys fra nogle pĂŠrer i loftet lyser sovesalen op. Ialt 50 kvinder har indlogeret sig her pĂ„ Hotel Stilhed. Jeg iklĂŠder mig mine lyserĂžde bohemebukser, der dĂŠkker knĂŠene og en skjorte, der ligeledes dĂŠkker skuldrene. TĂžjet fĂžles lidt klamt efter natten. Fugten fra junglen, som omkranser meditationscentret har i lĂžbet af natten sneget sig ind gennem de Ă„bentstĂ„ende vinduer. Tilsyneladende har nakke, skuldre og ryg har endnu ikke tilvĂŠnnet sig det hĂ„rde trĂŠunderlag med en millimetertynd bambusmaatte, som topmadras. Mest af alt minder hver vores 3 kvm. privatliv om en af de fuglekasser, man lavede i slĂžjd i folkeskolen. NĂ„r jeg ligger i kassen omhyllet af myggenettet, er det som at have sin egen lille private rede i den ellers ret offentlige sovesal. PĂ„ fĂžrstedagen har vi fĂ„et udleveret tĂŠpper og en hovedpude lavet i trĂŠ. Det lader til, at de fleste mig selv inklusive ikke vurderer en oppustelig hovedpude, hĂŠttetrĂžje, toiletrulle eller hĂ„ndklĂŠde som stridende mod reglementet om “not to sleep in luxourios beds”. Mine varmeste tanker gaar til mine veninder som i fĂždselsdagsgave gav mig bl.a denne oppustelig hovedpude, som adskillige gange har reddet min nattesĂžvn paa denne rejse. At munkene rent faktisk sover sĂ„ spartansk 365 dage om Ă„ret forklarer meget godt, hvordan de kan klare sig med kun 4 timers sĂžvn i dĂžgnet.
PĂ„ fĂžrstedagen har jeg invilget i at vĂŠre morgenoplĂŠser pĂ„ denne 5. dag i retreatet. Assisteret af min lille lygte gĂ„r jeg gennem mĂžrket de knap 100 trin op til meditationhallen, hvorfra den frodige jungle udgĂžr udsigten pĂ„ den ene side og havet den anden. Et gul stearinlys forrest i hallen oplyser svagt de lotussiddende skikkelser siddende pĂ„ hver sin gule meditationspude pĂ„ gulvet – kvinderne i hĂžjre side, mĂŠndende i venstre. Barfodet gĂ„r jeg mod den lille forhĂžjede platform og tager plads med front mod skikkelserne. PĂ„ min venstre side ligeledes pĂ„ en forhĂžjning har to munke taget plads. De er klĂŠdt i orange munkeklĂŠder og alt hĂ„r pĂ„ hovedet er fjernet. PĂ„ bordet foran mig stĂ„r et ur. Da klokken slĂ„r fem tĂŠnder jeg den lille lampe, slĂ„r tre gange pĂ„ klokken, tĂŠnder mikrofonen og starter morgenlĂŠsningen.
MorgenlĂŠsning er disse omgivelser – i mĂžrket, et fredfyldt Ăžjeblik for mig. Jeg nyder den daglige oplĂŠsning, som omhandler buddhismen og meditation, men i relation til det verdslige liv. Mit skriv “Inner Vigilance” (indre Ă„rvĂ„genhed), skrevet af en munk i 60-erne afsluttes sĂ„ledes: “Do good, refrain from doing evil, be mindfull. Quite a basic message.”
Jeg slÄr igen tre gange pÄ klokken, slukker lampen og bevÊger mig ned pÄ min gule pude. Til lydene af kvÊkkende frÞer, cikader, kvidrende fugle og geckoer mediteres solen op, som stille og rolig viser livstegn fra sig ude i horisonten.
Efter 5 kvarters yoga og yderligere en halv times meditation, bevĂŠger vi os i stilhed ned til morgenmad. FĂžrst nĂ„r alle har taget mad, sat sig til rette og vi sammen har oplĂŠst vores foodreflection, kan vi begynde at spise. Udover morgenmad fĂ„r vi serveret frokost kl.11.30 og te eller varm kakao om aften. NĂ„r man lever under disse buddhistiske leveregler, mĂ„ man ikke indtage fast fĂžde efter kl. 12. De to mĂ„ltider vi fĂ„r serveret er vegetariske og pĂ„ fĂžrstedagen er jeg overbevist om, at med min madglĂŠde og appetit, vil sulten vĂŠre min stĂžrste udfordring ugen igennem. Det viser sig imidlertid ikke at vĂŠre noget problem, men nĂ„r jeg vĂ„gner om morgenen ser jeg da frem til morgenmaden đ Jo vist.
Der er daglige pligter, vi hver isÊr skal gÞre efter morgenmaden. Sammen med 3 andre skal jeg feje i meditationshallen. Selvom vi ikke kan tale sammen organiserer vi fejningen. PÄ en mÊrkelig mÄde er det afslappende ikke at skulle tale med nogen. Stilheden og monologerne, der spontant opstÄr inde i mit hoved affinder jeg mig ganske fint med. Dog er jeg ret nysgerrig pÄ hvem de andre er, hvor de er fra og hvor gamle de er. Men mest af alt har jeg lyst til at hilse pÄ de to piger, der sover i hver sin fuglekasse ved siden af mig.
Inden frokost er der dhammatalk – undervisning i buddhismen og meditationsteknik. En af munkens helt klare pointer med meditationen er “BE PATIENT!” (vĂŠr tĂ„lmodig!). Munken, som underviser ligner til forveksling Walter White fra Breaking Bad i hans periode uden hĂ„r. Jeg fĂ„r billeder i mit hoved af munken der stĂ„r i campingvognen og koger methamfetamin – “OMB! (Oh my Buddha), billeder i hovedet gĂ„ vĂŠk! Jeg mĂ„ ikke lave dĂ„rlig karma nu!”
NĂ„r man mediterer forsĂžger man at cleare sindet. ForsĂžger at sĂŠtte den mentale tankestrĂžm pĂ„ stand-by – vĂŠre tilstede med hvad der nu engang er. Til at opnĂ„ denne tilstand bruger man vejrtrĂŠkningen som fokus. PĂ„ den mĂ„de fĂ„r sindet mulighed for at slappe af og lade op. Som nĂ„r vi ligger os i sofaen med benene op og slapper af i vores krop – en mental morfar, kan man vel godt kalde det. Meditation eller mindfullness er derfor i sin natur en meget simpel teknik, som alle forholdsvis nemt kan kaste sig over og fĂ„ glĂŠde af. Meditation kan reducere stress, Ăžge livsglĂŠde, skabe fĂžlelse af harmoni og balance, give Ăžget velvĂŠre i kroppen samt skabe mere nĂŠrvĂŠr og opmĂŠrksomhed. Min egen lille beskrivelse her er pĂ„ ingen mĂ„der fyldestgĂžrende – fĂžlgende link forklarer, meget bedre meditation eller mindfullness, som vi kalder det i vesten. http://meditationsguide.dk
De fĂžrste par dage kĂŠmper jeg gevaldigt med meditationen. Jeg er langt fra PATIENT, som munken har rĂ„det mig til. Jeg VIL gerne meditere. Jeg VIL gerne kunne fokusere mere end tre vejrtrĂŠkninger pĂ„ mit Ă„ndedrĂŠt inden jeg enten falder i sĂžvn (forestil jer headbanging i slowmotion) eller tankerne overtager mit sind. Min “monkeymind” som det kaldes i denne sammenhĂŠng, vil meget hellere anlĂŠgge krydderurtehave, bage brunsviger og overveje hvilken trĂŠsort gulvet mon er lavet af, nĂ„r nu det kan have sĂ„ fin en mĂžrkebrun glĂžd. Hvis dagens disciplin hedder dagdrĂžmmeri, sĂ„ tager jeg helt klart prisen! Gamle minder fra folkeskolen, hĂ„ndboldtiden og om fremtiden skyder op som paddehatte i mit sind. NĂ„r mine tanker rent faktisk nĂ„r min bevidsthed, forsĂžger jeg igen at fokusere pĂ„ Ă„ndedrĂŠttet, men der gĂ„r ikke lĂŠnge inden tankerne igen overtager. Jeg overraskes og forundres over, hvor meget kontrol sindet har over vores tanker – bĂ„de dem der giver mening og dem der er helt ved siden af. PĂ„ 3. dagen opgiver jeg mere eller mindre og overgiver mig 100% til mine tanker – det er faktisk blevet ret underholdende med alle de tossetanker. Jeg har pĂ„ en mĂ„de mere eller mindre accepteret mit monkeymind med det resultat, at jeg ikke lĂŠngere forcerer meditationen. En slags ubevidst tĂ„lmodighed, som munken har rĂ„det. PĂ„ 4 dagen til morgenmeditationen sker der pludselig noget uforudset. Jeg oplever en halv time, hvor tankerne er forduftet, hvorhen ved jeg ikke, men de pusler i hvert fald ikke pĂ„ samme mĂ„de i mit sind og en halv time gĂ„r med ren fokus pĂ„ Ă„ndedrĂŠttet. EfterfĂžlgende er jeg vandvittig afslappet, ikke bare i min krop men helt ind i kernen af min monkeymind đ
Resten af dagen og aften gÄr med skiftevis siddende, stÄende og gÄende meditation, kun afbrudt af en halv times chanting, hvor vi halvsyngende i kor reciterer buddhistiske skrifter pÄ pali.
Desuden har vi en halv times love-and-kindness meditation, hvor man pÄ skift sender kÊrlighed og venlighed til sig selv, mennesker der stÄr en nÊrt, folk man ikke holder af samt tilfÊldige mennesker som f.eks. flaskedrengen i DÞgnnetto pÄ GodthÄbsvej.
De fysiske rammer i retreatet er meget spartanske ogsÄ hvad angÄr toilet og badeforhold. Udenfor toiletdÞren hÊnger fÞlgende opfordring:
Jeg er generelt rimelig large ift. at leve primitivt, og gÞr hvad jeg kan for at indordne mig retreatets regler. Men uanset hvor godt maden smagte, da den endnu havde struktur og fast konsistens, sÄ ligger det mig fjernt pÄ sinde ligefrem at kvitte toiletpapiret.
For at kunne fordybe sig i den intensive meditation foregÄr retreatet i total stilhed. Ligeledes bÞr Þjenkontakt undgÄes. Det forekommer mig overraskende nemt og samtidig befriende at vÊre Sà stille. Selvom vi ikke er i stand til at kommunikere med hinanden, sÄ opstÄr der alligevel en form for samhÞrighed og gruppefÊllesskab.
PÄ 6. dag skal vi pÄ tur med munkene. I store jeeps transporteres vi fra retreatet, som ligger oppe i 1500 m. hÞjde, ud til stranden til en munks niece, som for nyligt har mistet sin sÞn i et trafikuheld. Her mediterer vi til Êre for sÞnnen og sender love-and-kindness til niecen, der efterfÞlgende meget bevÊget og tÄrevÊdet takker for vores stÞtte.
Efter morgenmeditationen den 7. dag takker den ledende munk for vores deltagelse i retreatet. Det sidste stille mĂ„ltid indtages og retreatet slutter. Eftersom retreatet er 100% gratis, kan man give en donation, sĂ„ledes fremtidige deltagere har mulighed for en uges fordybelse i retreat, ligesom de tidligere deltagere via deres donationer har muliggjort denne oplevelse for os. Jeg hilser pĂ„ mine naboer i sovesalen, pĂ„ venstre side en russer og pĂ„ hĂžjre en spanier. Desuden tager jeg mit ur pĂ„, og ser jeg mig selv i et spejl efter 7 dages afholdenhed. “Tjoo, jeg ligner godt nok, men kinderne er vist svundet lidt i omkreds. Det manglede det bare!”
Alle er her med vidt forskellig baggrund og nogle er mere dedikeret til det spirituelle liv end andre. Men stÞrstedelen er ligesom jeg nysgerrig pÄ denne verden og er primÊrt kommet for oplevelsens skyld samt muligheden for at udvikle sin meditation.
En vild og anderledes oplevelse jeg for altid vil tÊnke tilbage pÄ.
Om jeg vil gĂžre det igen? JA! Men der gĂ„r nok lige et Ă„rs tid đDet er en enestĂ„ende mulighed for at hive stikket ud, logge af og fordybe sig i “at vĂŠre”. Desuden har det vĂŠret en oplevelse at leve sĂ„ simpelt i en uge, og fĂ„ en snĂŠver ide om hvordan munkene rent faktisk lever deres liv. Mit Ăžnske for et fremtidigt retreat, er at kunne gĂžre det sammen med en, sĂ„ man efterfĂžlgende kan reflektere og dele sine oplevelser med hinanden.
Vil jeg opfordre andre til at gĂžre det? JA! Men man skal grundigt overveje inden, hvad man gĂ„r ind til đ Det er ikke en badeferie!
DAILY SCHEDULE
04.30 Wake up
05.00 Morning Reading
05.15 Sitting meditation
05.45 Yoga / Exercise
07.00 Sitting meditation
07.30 Breakfast & Chores
09.30 Dhamma talk
10.30 Walking or standing meditation
11.00 Sitting meditation
11.30 Lunch & chores
14.00 Meditation instruction and Sitting meditation
15.00 Walking or standing meditation
15.30 Sitting meditation
16.00 Walking or standing meditation
16.30 Chanting & Loving Kindness meditation
17.30 Tea
19.30 Sitting meditation
20.00 Group walking meditation
20.30 Sitting meditation
21.00 Bedtime
21.30 LIGHTS OUT
đ LIVE LARGE – TRAVEL LIGHT đ