Volcaniac

image         image

Efter mit sidste vulkanbesøg hersker der slet ikke tvivl om, at jeg må have mere vulkan – de er simpelthen for vilde sådan nogle banditter. De er nu også svære at undgå i dette vulkanland og uanset hvor jeg har været i Indonesien, har en vulkan majestætisk tronet sig op i horisonten. Det er perfekt, for så kan jeg altid nogenlunde pejle efter en vulkantop, når jeg bevæger mig rundt i byerne. Naturen er en spøjs skabning. Ofte fascineres og forundres jeg over, hvordan Moder Jord er i stand til at kreere så smukke værker. Det kan umuligt være tilfældighedernes spil, når naturen viser sig fra sin smukkeste side. Naturoplevelserne er dem, der fylder mest i mit oplevelsesbibliotek. Sådan har det altid været. Det er dem, der popper op i min hukommelse, når jeg tænker tilbage på højdepunkterne på mine rejser. Naturen får mig til at slappe af, trække vejret og giver mig en ro, der er svær at finde andre steder. I virkeligheden tror jeg, det er noget basalt, der er i os alle. Vi er en del af naturen og naturen er en del af os. Da jeg var barn var vi ofte på skovtur, ud at cykle med picnickurven eller på højskole med friluftsaktiviteter. Dengang tænkte jeg nogle gange, at det var øv vi ikke skulle i Lalandia eller på charter, men den dag i dag er taknemmelig for, at min familie og i særdeleshed min mor har givet mig glæden ved og påskønnelsen af naturen med som en gave i bagagen. TAK MOR Kyssende ansigt med lukkede øjne

Mt. Bromos krater

Mt. Bromos kraterkant

Selvsagt skal jeg derfor også opleve Mt. Bromo – en relativ aktiv vulkan, der sidst var i udbrud i 2004. Vulkanen er smukt omringet af et grønt plateau og et golt, bart landskab. Den lille by Cemoro Lawang, udgør min base for vulkanbesøget, hvorfra udsigten til herlighederne og synet af det spektakulære landskab ganske enkelt er fantastisk.

Efter jeg har brugt en dags tid på at udforske vulkanen, får jeg mulighed for at køre afsted i jeep gennem vulkanplauteuet ad et mudret spor for at nå en større by et par timers kørsel væk. På begge sider af jeepen forsvinder de frodige nærmest lodrette klippeskråninger ned i intetheden. Det er mig ubegribeligt, hvordan det lader sig gøre at dyrke jorden her, og efter min overbevisning må der smutte et par arbejdere i ny og næ.

Et lille kaffestop på vej til vulkanen

Making friends

image image

Cemero Lawang

Udsmykning paa husene

Hvis man ser godt efter kan man til venstre paa plateuet se Cemero Lawang, hvor jeg overnattede. Det giver ligeledes en ide om maalestoksforhold

Mt. Bromo, volcano

Min motorcykelchauffør, som kørte mig op til udsigtspunktet - kl. er her 7 om morgenen og vejret viser sig fra sin bedste side

Min motorcykelchauffør, som kørte mig op til udsigtspunktet – kl. er her 7 om morgenen og vejret viser sig fra sin bedste side

Med jeep igennem plateauet, noget dyrere end med bussen samme vej retur som jeg kom fra, men hele turen værd. Kørte oppe på et pas, hvor der gik stejle skråninger ned på begge sider

Chang fra Danmark - fishmarket

Chang fra Danmark – fishmarket

I Malang bor jeg på et hostel, som er bygget på taget af et hotel. Her møder jeg Yolanda, som studerer turisme og derfor er i praktik på hostellet. Hun tager mig med rundt og viser mig byen, og vi har en super god dag sammen. Yderligere tænker jeg, at Yolanda må være den rette at alliere mig med i henhold til mine tidligere mislykkede forsøg på at opdrive tamponer i denne bys supermarkeder og kiosker. Efter en længere introduktion til tamponens funktion og anvendelse er Yolanda stadig ikke helt sikker på de dersens tingester, men mener, at apoteket må være stedet. På,apoteket forklarer Yolanda den mandlige ekspedient, hvad jeg søger, og efter hendes ivrige fagter med hænder og fingre at dømme, må der mere end bare ord til at forklare, hvad jeg søger. Manden vil nu se en sådan dims, og lidt pinlig berørt finder jeg en frem fra tasken. Manden tager den nu i hånden, løfter den op i strakt arm og betragter den nu med en blanding af forundring og bekymring. Yderligere to mandlige ekspedienter kommer nu til. Der diskuteres på kryds og tværs og synet af fire mennesker, der alle stirrer på min tampon, som var det stjernen i toppen af juletræet, er total komisk. Den ene ekspedient begynder nu at fnise teenageagtigt og forsvinder væk ud i baglokalet. Nu begynder det at blive pinligt for mig og ikke mindst min tampon. Jeg snupper den ud af hånden på ekspedienten, siger pænt tak – lunter ud af apoteket og må endnu engang konstatere, at jeg heller ikke her har heldet med mig.

Lotusflower

image image

Solopgang over Malang. Udsigten fra mit hostel, som ret cool var lavet af små bambushytter bygget på taget af et hotel.

Birdmarket

Advocado and dragonfruit

Kinesisk tempel

Naptime

Peace out

På motorbiketur ud i bjergene med min canadiske ven Alex. Mens alt stadig var nogenlunde fryd og gammen...

Alex, som netop er ankommet til Java som første destination efter et langt arbejdsophold i Australien, møder jeg på mit hostel og overbeviser ham om, at vi kan lave en fed tur på scooter ud til en lille bjergby, hvor vi kan besøge et vandfald og varme kilder. Alex er med på ideen og vi sætter afsted næste morgen. Jeg kører med Alex bagpå og det går forrygende. Vi har en super dag og spiser kødbollesuppe på et lille gadekøkken vi passerer forbi på vejen. Alex spiller kort med mændende, som ser ud til at have siddet her et helt liv og ikke foretaget sig andet. Om eftermiddagen åbner himlen sig og det står ned i lårtykke stråler. Eftersom vi allerede er gennemblødte og stadig har to timer tilbage på scooteren, øger jeg nok ubevidst farten for at komme hurtigere hjem. På et tidspunkt passerer vi en bakketop og scooteren accelererer ned af bakken. Forude kan jeg se et stort hul i vejen og forsøger at undvige. Med regnen, små sten på vejen, accelerationen, Alex bagpå og mit urutinerede forsøg på at bremse og undvige samtidig er det en absolut uheldig cocktail. Vi crasher og kastes begge over i modsatte vejbane. Gud, Buddha, Bob Marley eller en helt fjerde må have holdt hånden over os, for på netop dette eneste tidspunkt, er der ingen modkørende biler på vejen. Nogle lokale hører styrtet og kommer lynhurtigt til og får scooteren og de to sårede scootervandalister trukket væk fra vejen. Efter vi kommer til os selv igen og konstaterer at intet er brækket eller det der er værre, arrangerer vi en truck, der kan kører scooteren og os begge hjem. Jeg har så dårlig samvittighed overfor Alex, som på hans allerførste dag af hans rejse nu kan se sig selv dekoreret med dybe hudafskrabninger på kroppen. Udover det er hans mobil også smadret, men han tager det hele overdrevent pænt g overbærende. Selvom vi stadig er chokket på vej i trucken, får vi en time til at gå med at udfordre hinanden i “verdens flag”. På trods af den lommepapirs-blodindsmurte situation får vi nogle syge grineflip, som chaufføren velsagtens er meget uforstående overfor. Qua den uheldige situation og det knap så pyntelige ydre, er vi nu i samme båd. Vi beslutter at fortsætte vores rejse sammen et par dage, mens vi restituerer og fordøjer oplevelsen. Styrtet var ene og alene min skyld og jeg har i den grad fået mig en lærestreg. Som en (meget) sød fyr, jeg kender, sagde: “good decisions come from experience, experience comes from bad decisions”. En lektie lært – en erfaring rigere!

Alex fra Canada

Marked i Yogyakarta

Vegetarisk frisk fra gaden - 2,5 kr.

Vegetarisk frisk fra gaden – 2,5 kr.

image image image image

Live large – travel light

Line

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i Indonesien og tagget , , , , , , , . Bogmærk permalinket.